2009. június 19. péntek2009.06.19. 15:09, Hungarian Link
Meddig érdemes elmenni?
Azt gondolom, hogy érdemes lenne elgondolkodni Okui Masami jelenlegi album-eladásain, ami már lassan 7 éve megy.
Néhányan mondják, hogy nem érdemes az eladási adatokkal foglalkozni, mert aki minőséget csinál, annak tök mindegy, mennyit ad el. De én azt gondolom, hogy Okui Masami pár éve olyan szélsőségesen alacsony eladásokat produkál, hogy egyszerűen nem lehet nem beszélni róla. Hiszem az eladási számok folyamatosan zuhannak, és nem létezik, hogy a Starting Over kislemeznél egyszerűen sokat mondhatunk, ha eladtak belőle 1000 darabot.
Először, amit boncolgatni kell, hogy meddig érdemes elmenni? Mekkora az az eladási példányszám, ami alatt már azt mondják, hogy nem? Nálunk Magyarországon sorra szűnnek meg a lemezkiadók, vagy olvadnak egybe. Japánban mennyivel lehet másabb a helyzet? Aki egy kicsit is ért az üzlethez, az tudja, hogy szinte minden termék előállításának vannak fix költségei. Lemezkészítés esetén elsősorban a stúdiómunkálatok, hisz akárhány lemezt adunk el, a dalokat ugyanúgy fel kell venni, világítani kell a stúdiót, és szinte minden árammal megy, ami rendkívül költséges. Amin spórolni lehet, az az albumok kiadása, lemez legyártása, nyomdai költségek, de kis mennyiséget gyártani aránylag sokkal drágább, mint sokat. Aztán a reklám, bár ezt Makkun egy huszárvágással megoldja. Hirdeti az oldalán, és beszél róla a blogjában. De az eladások akkor is alacsonyak, és tényleg felmerül a kérdés, hogy mennyi az az eladási példányszám, ami alatt már nem éri meg?
Az Animelo Summer Live esetét is érdemes lenne kivizsgálni. Joggal mondhatnánk azt, hogy Masami azért találta ki, hogy a saját népszerűségét mentse. De ez az elmélet egy ok miatt nem állja meg a helyét, ugyanis, ha valóban ez lenne a célja, akkor ő maga többet lépne fel, mint a többiek. Csak az az elmélet lehet itt helyes, hogy egész műfajért szólal fel, amit ő csinál, hisz zenésztársai közül sem mindenki (aki fellép a koncerten) dúskál a sikerben. De maga a rendezvény is elgondolkodtat. Hisz az rendkívül népszerű. Nagyon sok ember fizeti ki azt a 8500 jenes belépőjegyet, amibe kerül. Na hiszen, az is biztos, hogy élőben látni ezeket az előadókat is más, mint betenni a lemezt CD lejátszóba, és úgy hallgatni őket, de akkor is felmerül bennem a kérdés, ha idénre közel 35.000 embert várnak (joggal, mert tavaly több, mint 25.000 látogatója volt a koncertnek) akkor a lemezeladások miért ennyire alacsonyak? Itt nemcsak a letöltés a "hibás", mert akkor Megumi Hayashibara jelenlegi sikere sem idézné a régi időket, amikor felfutott, és népszerűsége egyre feljebb ívelt. Most, hogy így elgondolkodok, egy dolgot tudok elképzelni. Az szentigaz, és tagadhatatlantény, hogy leltöltés útján sokkal többen jutnak hozzá Okui Masami zenéihez, mint egyébként. De ami előfordulhat, az az, hogy sok album és kislemez nem az Oricon kezei által jut el az emberekhez. Mert mi van akkor, ha az Animelo Summer Live-en árusítják a lemezeiket az előadók, és azt nem tartja nyilván az Oricon?
Szerintem ez lehet az egyetlen megoldás, mert bizonyos eladási számok alatt már maga a zenész is elvesztheti a motivációját, hogy énekeljen, lemezt adjon ki. Most ez a Starting Over eladás, ami tippeim szerint 1000, ez még magyar viszonylatban is kevés, de ha úgy vetjük ki, hogy Japánban élnek 127 millióan, Magyarországon meg 10 millióan, akkor ezt úgy kell venni arányban, mintha nálunk kb. 80-90 darabot adnának el belőle. Ez már egy nagyon súlyos lélektani határ alatt van. Hisz, ha leképezzük az írás elején megemlített költségeket, és ha úgy vesszük, hogy egy kislemez mondjuk 1000-1200 forintba kerül, akkor legjobb esetben az összes kislemezből befolyt pénz 108.000 forint, és egy stúdiómunka, nyomda, sokkal többe kerül. Úgy tudom, hogy egy album költsége, mire kiadásra kerülhet kb. 500.000 forint. De ezek csak a magyar viszonylatok, hogy Japánban milyen költségek vannak, azt nem tudom, de egy biztos, hogy Okui Masami már rég nem zenélhetne Magyarországon, akkor sem, ha a saját kiadója adná ki az albumait, hisz már rég csődbe ment volna. Szerintem csak az az egyetlen járható út, hogy sokkal több albumot ad el, mint amennyit az Oricon nyilvántart, mert kizárt, hogy az Evolution cég ennyire bírná az alacsony eladásokat anyagilag, és ki támogatna egy igen veszteséges projectet? És maga Okui Masami sem csinálná továbbra is azt a zenét, amit csinál, ha nem lene rá igény.
|